Kaj se skriva za zaveso Playness pedagogike?

13 oktober, 2015

No, pa smo med vami. Začeli smo že pred leti. Zdaj pa smo se res zatopili v igro in nas je poneslo. Playness pedagogika se napaja ravno iz neizčrpne igrivosti življenja, učimo pa se pri materi naravi. Ali ste se kdaj vprašali, zakaj imamo odrasli ponavadi igro za otročjo stvar? Zato, ker jo povezujemo z nekoristnostjo in neproduktivnim početjem. Napaka! Biti igriv ni otročje. Biti igriv, je biti še kako živ. Ko si igriv, si pravzaprav zelo tesno v stiku s svojim pravim jazom. Ko je človek razigran, je kot človek najmanj izigran. In zato je zdaj čas za Playness. Poglejmo si nekaj temeljev Playness pedagogike:

1. Primarnost gibanja:

Mi smo gibajoče rojeni. Vsak organizem izraža svojo živahnost skozi gibanje. Vsako inteligentno dejanje organizma izhaja pravzaprav iz gibanja. Mi imamo gibajoča telesa, um in srce. Vsaka sprememba, ki se zgodi, je rezultat neke oblike gibanja. Nimamo druge izbire, kot, da se premikamo/gibamo skozi svoja življenja. Zato pri Playness pedagogiki jemljemo gibanje zelo resno v obzir. Tako resno, da je to postalo središče naše pozornosti. Kajti igrati se s silami narave, igrati se z igro in gibanjem, je privilegij in velika odgovornost hkrati.

2. Gibalna pismenost:

Ker smo sestavljeni iz mesa in kosti, se moramo naučiti, kako vse to skupaj deluje in kako z vsemi temi deli telesa sploh upravljati. Ali veste, da imamo več kot 200 kosti in 650 skeletnih mišic? Ali pa da je potrebno napeti kar 27 mišic, da lahko na obraz narišemo nasmeh in ga podarimo prijateljem? Noro, kajne!? In tako kot moramo najprej poznati črke, če želimo kaj napisati, je tudi pri gibanju telesa. V prvih letih življenja se moramo zato naučiti osnovnih elementov in vzorcev gibanja. Tako si namreč pridobimo osnovno samozavest in se spoprijateljimo s svojim telesom. Nato pa lahko uživamo v raziskovanju okolja, razvijamo telesne, psihične in intelektualne sposobnosti na še višje ravni in osvajamo svet okoli sebe ter izkoristimo priložnosti, ki nam jih ponuja življenje.

3. Vrednost igre

Nikoli, res nikoli več ne dvomite v vrednosti igre. Vsi sesalci se igrajo. Igra otrokom omogoča, da se lahko varno soočajo z izzivi odraščanja, preverjajo svoje sposobnosti in znanja, če so že sposobni samostojno živeti. Z igro tudi ohranjamo stik s svojo notranjo naravo. Ko se človek zatopi v igro, ga preplavijo občutki zanesenosti in svobode ustvarjanja. Igra oblikuje naše možgane, jih dela večje in gradi več povezav med nevroni. Igra, kjer smo telesno aktivni, pospeši bitje srca in nas dela močnejše. Ko se igramo v parih ali v skupini razvijamo sočutje, ustvarjamo medsebojno povezanost, prijateljstvo in čut za solidarnost. Ko v igri preizkušamo možne rešitve, možne poteze, možna gibanja pravzaprav prakticiramo teorijo relativnosti. V igri ustvarjamo nove svetove.

4. Srce igre

Bistvo igre je igrivost. Biti igriv, je biti pomirjen s samim seboj in z okolico. Igrivost je možna, ko se prepustimo življenju in se sprostimo. Ko se ljudje igramo, pokažemo svoj pravi obraz, a je možno tudi obratno. Ko se igramo, si lahko nadenemo maske, ki nam omogočajo, da smo nekaj, kar pravzaprav nismo in s tem sploh omogočimo igro. Otrok se tako lahko v trenutku prelevi v skrbnega zdravnika, ki rešuje življenja v igralnici. Pomembno je, da zaupamo sebi in drugim do te mere, da se lahko igrivo prepustimo soustvarjanju realnosti sveta igre.

S temi točkami nikakor nismo izčrpali temeljev Playness pedagogike. Ogromno je še stvari, o katerih se bomo pogovarjali. Začeli bomo postopoma, a si bomo tu pa tam privoščili kakšen daljši poskok. Ali pa se bomo zavrteli v krogu, ker bo tako bolj zabavno. Včasih, v to sem prepričan, bodo stvari videti smešne in paradoksalne. In včasih zelo resne, saj bomo igro vzeli zares in z nje odpihnili tančico čarobnosti. Seveda ne bomo ves čas takole filozofirali in se igrali z besedami, ampak tudi s telesom. Objavljali bomo igrive posnetke in koristne nasvete, kako v vrtcu ali doma razigrati svoje najmlajše.

Igrajte se!

Zapisal dr. Milan Hosta

Še nekaj izza odra Playness pedagogike

Z nadaljno uporabo strani, se strinjate z uporabo piškotkov. Več informacij

Za kakovostno uporabniško izkušnjo, so nastavitve piškotkov na tej spletni strani nastavljene na "Dovoli piškotke". Če boste še naprej uporabljali to spletno stran, ne da bi spremenili nastavitve piškotkov ali pa izbrali "Sprejmi", potem pristanete na to.

Zapri